Arbejdet med børnenes krop og bevægelse i Kvl´s Børnehus.
Vores mål i Kvl´s Børnehus i forhold til børnenes kropslige udfoldelser er at skabe optimale rammer for, at børnenes fysisk-motoriske udvikling kan blive så alsidig som muligt. Vi ønsker, at børnene får mulighed for at bevæge sig så meget som muligt og på så mange måder som muligt. Vi ønsker at styrke børnenes trang til at løbe, kravle, hoppe, klatre, trille, danse og at skabe rammer som dels muliggør dette, dels opfordrer til dette.
Vi mener, at bevægelse og en velfungerende krop skaber glæde, energi og muligheder for læring, og vores små børn viser os med al tydelighed, hvor vigtigt det er for opbyggelsen af selvværdet, at vide at man kan bruge og føle sig sikker på sin krop. Det giver stor glæde og stolthed hver gang barnet mestrer en ny færdighed (f.eks. at kunne gå, klatre op på en stol selv, tage strømper af selv, kunne hoppe eller gå op og ned ad trapperne ude i haven). Vi ønsker i vuggestuen at lægge grunden til en kropsligt, aktiv livsstil. Og i øvrigt ser vi, at småbørnenes læreprocesser foregår bedst ved brug af hele kroppen. F.eks. læres sange bedst, hvis man kan bruge kroppen samtidigt, og det er meget sjovere at lære at tælle, hvis man hopper samtidigt.
Det gør vi for at bringe bevægelse ind i vores hverdag
For at understøtte at børnene bevæger sig meget, er vi stort set hver dag ude i vores dejlige have, hvor der er masser af udfoldelsesmuligheder, med gynger, bakker og mulighed for at ræse rundt på de små motorcykler og cykler.
De voksne sørger for at være igangsættere til den fysiske udfoldelse og er ofte dem, der starter en løbetur op og ned ad bakkerne, eller viser børnene, hvordan man kan rulle ned ad bakken og deltager i og opfordrer til rutsjeture, river blade eller graver huller.
Af og til går vi desuden en lille tur i vores baghave eller i Universitetets botaniske have, hvor børnene får mulighed for at gå og løbe selv. Foruden at røre sig får børnene også gavn af den friske luft, der bl.a. medvirker til at risiko for sygdom nedsættes.
Og inden for har vi gjort meget ud af at skabe gode betingelser for at man kan bevæge sig kravle op i møblerne og hoppe ned igen, slå kolbøtter på madrasser og i øen. Og når vi leger jorden er giftig, bruger vi både møbler, puder, kravletunnel og hvad vi ellers kan finde på.
Desuden gør vi meget ud af at børnene selv kravler op på trip-trap-stolene, på bænkene, op i krybberne og op og ned af puslebordene.
Sang og musik er også en central ting i børnehuset. Vi synger hver dag, når vi har morgensamling og her sker det ofte, at vi skal ned på gulvet og synge ”jeg gik mig over sø og land” eller lege ”bjørnen sover” osv. I vinterhalvåret har vi én gang ugentligt en fælles morgensamling i vores fællesrum, hvor vi synger, danser og laver sanglege.
Når der skal danses, sætter vi musik på. Her får børnene rørt sig ved at hoppe og danse, og de oplever desuden glæden ved at gøre noget sammen med andre.
Ind imellem støder vores ambitioner om megen bevægelse ind i, at det giver meget uro og mange konflikter med mange børn på en begrænset plads. Især i ydertimerne, hvor vi ikke er så mange voksne og ikke kan nå på legepladsen, er vi nødt til at stoppe de vilde bevægelseslege og prioritere de mere stille og kreative sysler, hvor vi samler en del af børnene omkring bordene på stuerne.
Forældrearbejde.
Generelt set er vores forældregruppe meget bevidste om betydningen af en sund livsstil, som jo også indebærer meget daglig bevægelse. Ind imellem kan den travlhed, forældrene oplever i hverdagen, dog godt bevirke, at de hurtigste løsninger bliver fremherskende, hvilket f.eks. kan betyde, at børnene bæres til og fra bilen eller cyklen og ikke selv får mulighed for at gå op ad trapperne.
Vi fortæller forældrene om børnenes glæde ved at bevæge sig og de sejre, det er for dem at kunne mestre flere og flere ting kropsligt. I de enkelte tilfælde hvor vi oplever, at børnene ikke bevæger sig så meget på hjemmefronten eller har brug for ekstra stimulering til bevægelse, snakker vi med forældrene om det og om vigtigheden af at give sig tid til, at børnene får lov at udfordre og udforske deres fysiske formåen. Og bedre bliver i stand til selv at klare små opgaver med f.eks. af- og påklædning.
Revision af bevægelsespolitikken.
Bevægelsespolitikken vil blive revideret 1 gang årligt sammen med vores virksomheds- og læreplan.