Barnets start i vuggestuen.
Når I starter med jeres barn i Børnehuset, lægger vi meget vægt på, at der er en fra barnets stue, der modtager jer og får en snak om jeres hverdag, barnets kost, søvn og meget mere. Desuden forsøger vi i den første tid, at give en grundig introduktion til huset m.h.t. hvilke ting vi prioriterer i arbejdet med børnene. I vil blive introduceret til vores virksomheds- og læreplan, som grundigt beskriver vores overvejelser om hverdag og pædagogik.
De øvrige voksne på stuen og i huset er også meget opmærksomme på barnet, for at lære det at kende, så de også forholdsvist hurtigt kan tage over.
Det er forskelligt, hvor længe børn er om at falde til og føle sig trygge, når de starter i institution. Men vores tommelfingerregel er, at I mindst skal regne med at være med den første uge og også være til rådighed eller til at få fat på i ugen efter. Kontaktpersonen og forældrene aftaler indbyrdes, hvordan og hvornår der trappes op, omkring det tidsrum barnet kan være her alene.
Enkelte gange oplever vi børn, som kan give slip på deres forældre efter få dage mens andre bruger endog mere end 2 uger, før de er faldet til.
En fortælling om at tage imod et barn, som er nyt i huset:
En morgenstund i børnehuset, kl. er 8.45 en pige på 1 år er klar til at blive puttet. Mor har sagt farvel og da det stadig er nyt at starte en dag i børnehuset, så bliver pigen vred, når der er afsked. Jeg hjælper pigen ved bl.a. at tale om, at mor har sagt farvel, vi har vinket, at nu skal vi finde på noget at kigge på/lege med. Pigen græder og sidder i min favn, vi går over til akvariet og kigger på fiskene. Gråden stilner af. Jeg taler og fortæller stille om, hvad der foregår. Af og til er der andre børn, der også skal hilses på og jeg fortæller om navne m.m. Jeg sætter mig på madrassen, med pigen tæt ved siden af mig, og tager duplo-klodser ned til pigen og andre børn, der er omkring. Vi bygger med klodser og jeg følger pigens bevægelser, øjne og mimik så jeg kan kommentere på omgivelserne. Tidspunktet omkring kl.8.30 kan være travlt både for børn og voksne, mange børn ankommer og der skal vinkes - døren går op og i - og for et nyt barn er det rigtig mange mennesker at forholde sig til. Pigen viser med bekymret mine, at hun ikke er helt tryg. Da der er mange børn omkring mig, vælger jeg at sige til pigen, at nu vender jeg hende, så hun sidder med ryggen til atriumgården og vi kan fortsætte duplo-legen, allesammen. Nu er der kommet en voksen mere på stuen og jeg kan gå ind og putte pigen, der er begyndt at græde og hun virker træt. Alt er stadig nyt, så jeg taler om hvad vi skal, ble, putte osv. Hun græder ikke, men kigger meget. Jeg putter hende, men ved at hun skal have lov til at se min ryg, mens hun falder i søvn. Vi er stadig kun to voksne på stuen, så jeg vælger at lade døren stå åben til krybberummet så der er 3-4 børn, der kommer ud at snakke og det er hyggeligt at ligge i sin krybbe og lytte til nye lyde.
Dagligt samarbejde.
I det daglige er det gennem hele barnets tid i Børnehuset meget vigtigt for personalet at høre, hvordan barnet har haft det i døgnet forud. Altså har barnet været tidligt oppe, sovet uroligt, oplevet noget specielt, haft en oplevelsesrig weekend, ændret kost eller lignende.
Det giver os en mulighed for at imødekomme barnets rytme og bidrage til ro i barnets hverdag.
Vi tilstræber at få en snak med jer morgen eller eftermiddag, så I ved hvad jeres barn har oplevet i løbet af dagen, og oftest skriver vi ud til jer i Famly-systemet, hvad vi har lavet i løbet af dagen.
At barnet oplever, at vi indbyrdes snakker og har kontakt, er med til at give barnet tryghed.
Forældresamtaler.
Ind imellem kan det være vigtigt, at få en mere koncentreret snak med jer om jeres barn. Til det har vi forældresamtalerne, hvor vi taler om, hvordan I og vi, synes det går, hvordan jeres barn trives og udvikler sig, om der er nogle rutiner, vi skal lave om på omkring barnet osv.
Vi vil tilbyde jer en sådan snak 2 gange i løbet af den tid barnet går her. Men vi vil dog understrege, at det altid er muligt at få en konsultation med personalet, hvis I føler behov herfor.
Forældremøde.
1 gang om året holder vi forældremøde. Her er der lejlighed til sammen med de andre forældre og personalet at diskutere børnenes hverdag evt. ud fra et overordnet aktuelt tema.
Forældremødet, som ligger i februar eller marts, slås sammen med den årlige generalforsamling, som er vores øverst besluttende myndighed, hvor budgettet vedtages og bestyrelsen vælges.
Forældresamarbejde og inklusion.
I vores arbejde med inklusion er et af målene at inddrage forældrene.
I Frederiksberg kommunes formulerede pejlemærker omkring dette mål står der:
”Forældre er betydningsfulde medspillere, som opleves som en ressource og indgår i et konstruktivt samarbejde og de omtaler børn, andre forældre og personale positivt og forholder sig loyalt til institutionen”.
Vi er jo oprindeligt en forældreoprettet institution, hvor der har været meget tradition for forældreinddragelse. Og der er stadig rester af det f.eks. i form af, at der 2 gange årligt afholdes arbejdsweekender, hvor forældrene har pligt til at deltage og ved at forældrene selv sørger for at lægge børnenes sengetøj ud i krybberne om morgenen og tage det ind igen om aftenen.
Vi arbejder på, at forældrene får en forståelse af, at man i institutionssammenhæng har et medansvar for, at alle børn skal have lige mulighed for deltagelse i fællesskabet. Og det ikke går kun kan have fokus på eget sit barn.
Traditioner med forældredeltagelse.
3 gange om året afholder vi små arrangementer, hvor forældrene indbydes til at deltage.
Arbejdsweekends.
Vores økonomi har igennem årene været meget stram og for at spare på udgifterne til den indvendige vedligeholdelse, afholder vi arbejdsweekends 2 gange om året, hvor huset males og repareres og legepladsen renoveres. Forældrene har pligt til at deltage i disse arbejdsweekends, hvor man kan have sine børn med og være med til at sætte sit præg på Børnehuset og lære hinanden bedre at kende.
Deltager man ikke opkræves en bøde på 400 kr. pr. forælder.
Børnehusnyt.
Nogle gange om året udsendes et samlet “Børnehusnyt”, som er en orientering til forældrene fra personalet. Her skriver vi om sidste nyt, som gælder hele huset, fortæller historier fra hverdagen og kommer med påmindelser om praktiske ting. Men efter vi har tilsluttet os Famly-systemet sker meget af denne orientering løbende.