Pædagogisk kvalitet i hverdagssituationer
(frokost, garderobe-situation, bleskifte m.m.)
Observation
Modtagelse af børn
Børn og voksne sidder fordelt ved et bord, hvor de tegner, på en madras og leger og i en sofa og læser bog. Jeg får af vide, at der i alt kommer 12 børn og fire voksne.
Et barn, som har haft fire ugers ferie bliver modtaget. Barnet er ked af det og bliver trøstet. De sætter sig ved bordet og tegner og barnet holder op med at græde. Barnet sidder på skødet af den voksne.
Flere børn sad med sut i munden. Jeg talte med flere af børnene og bad dem tage sutten ud, da jeg ikke kunne forstå hvad de sagde. Det gjorde de uden at blive ked af det.
Samling kl. 9.15
Ti børn og de fire voksne sætter sig ved et bord. Et barn sover og et barn er ikke kommet endnu.
Brød og frugt bliver fordelt af en voksen til børnene. De voksne hælder vand op til børnene.
Jeg fik senere af leder fortalt, at børnene ved frokosten var delt op ved forskellige borde og at de største børn selv hældte op af små kander og tog mad selv.
Der blev sunget sange med fagter og det var tydeligt, at børnene kendte sangene og kunne lide at synge. Børnene smilede og var aktive.
Konsulentens vurdering
Det er min faglige vurdering, at KVL’s Børnehus’ måde at tilrettelægge hverdagssituationer på, i høj grad giver børnene mulighed for at indgå i nærværende relationer med voksne og med andre børn.
Jeg anbefaler, at KVL’s Børnehus udvikler på samlingen ved, at børnene selv skænker op fra små kander og selv tager brød og frugt og giver det videre til de andre børn.
De voksne kan med fordel overveje hvor længe det er nødvendigt for børnene at sidde med sut i munden. Det er nemmere for børnene at tale og udvikle deres sprog uden sut i munden. Således at de kun bruger sutten, når de skal sove eller er kede af det.
Aftaler og opfølgning
Opfølgning på anmeldte tilsyn.
Arbejder pædagoger i mindre grupper med børn i planlagte pædagogiske aktiviteter eller understøtter børns leg (iagttages under tilsynet eller får oplyst, at det er foregået eller er planlagt til senere)
Observation
Jeg observerede, at børnene blev tilbudt forskellige aktiviteter, som beskrevet i forrige afsnit, og at de voksne var tilgængelige og fordelt blandt børnene og aktiviteterne. Jeg observerede, at alle børn og voksne gik ud på legepladsen.
Jeg fik af vide, at i sommerperioden blev aktiviteterne planlagt dag for dag afhængig af børnesammensætning og børnenes form på dagen. Men der blev i denne periode taget på en del turer i nærområdet.
Konsulentens vurdering
Det er min vurdering, at der foregår aktiviteter, der understøtter børns leg og at der planlægges pædagogiske aktiviteter med børn i mindre grupper. Jeg overværede ikke aktiviteterne om formiddagen og kan derfor ikke udtale mig om kvaliteten af disse.
Aftaler og opfølgning
Er der sundhedsmæssige eller sikkerhedsmæssige forhold, der skal rettes? Hvis "ja" - hvilke?
Observation
Intet at bemærke.
Konsulentens vurdering
Aftaler og opfølgning
Er der en anerkendende og respektfuld tone mellem børn og voksne?
(eksempler)
Observation
Ved samling så jeg, at alle børn havde kontakt til en nærværende voksen.
Konsulentens vurdering
Det er min vurdering, at der generelt er en anerkendende og respektfuld tone mellem børn og voksne.
Aftaler og opfølgning
Er der en anerkendende og respektfuld tone blandt de voksne?
(eksempler)
Observation
Samtaler mellem de voksne er af faglig karakter.
Konsulentens vurdering
Tonen blandt de voksne fremstår anerkendende og respektfuld.
Aftaler og opfølgning
Vurdering af samspillet og kommunikationen mellem forældre og personale
Observation
Alle de forældre, jeg så, blev hilst velkommen i KVL’s Børnehus.
Konsulentens vurdering
Både den skriftlige og mundtlige kommunikation med forældre fremstår relevant og er i en imødekommende tone.
Aftaler og opfølgning
Har konsulent og leder drøftet særlige forhold på tilsynet? Hvis "ja" - hvilke?
Observation
Der er ikke drøftet særlige forhold på tilsynet.
Konsulentens vurdering
Aftaler og opfølgning
Kort sammenfatning af konsulentens vurdering samt aftaler og opfølgning
Kvaliteten af det pædagogiske arbejde er generelt høj i KVL’s Børnehus.
Anbefalingerne i denne rapport kan således anses som mulige udviklingspunkter i
forhold til at udvikle en allerede god pædagogisk praksis. Anbefalingerne er følgende:
· At børnene bruger sut så lidt som muligt af hensyn til udvikling af børnenes sprog.
· At der også ved samling om morgenen er mulighed for, at børnene selv hælder op fra små kander og selv tager frugt/brød og giver skålen videre til de andre børn. Dette for at styrke børnenes medinddragelse og selvstændighed.
Anmeldt tilsyn – Rapport
Udfyldes af konsulenten
Institution
KVLs Børnehus
Adresse Rolighedsvej 23D
Leder
Mette Munk Hansen
Status (kommunal, selvejende, privat)
Privat
Normerede pladser 0-3 år
36
Normerede pladser 3-6 år
0
Pædagogisk konsulent
Iben Lunderskov
Dato for tilsynsbesøget
30. oktober 2014
Status på effektstyring – succeser og udfordringer
KVL har benyttet forandringsteorien massivt i forhold til effektstyringsmålene om skoleparathed og livsduelighed og har desuden benyttet forandringsteorien til at arbejdet med pejlemærker i forbindelse med Frederiksberg Kommunes inklusionsuddannelse. Har brugt fortællinger som dokumentation og evaluering.
KVL har udarbejdet mange skemaer og kommer hurtigt i mål med de ønskede indsatser.
KVL vurderer, at de har gode rammer for, at sikre, at der ikke langt fra ide til praktisk udførelse, og det er derfor ikke altid det giver mening at udfylde skemaerne, da målene ofte er opfyldt, før de når til at skrive dem i et skema.
Konsulentens vurdering
De mål der bliver valgt er ”for nemme” at opfylde. Hvis det skal være meningsgivende at arbejde med effektstyring og forandringsteori fremover, kan KVL med fordel arbejde med at opstille mål, som i højere grad udfordrer den pædagogiske praksis og sikrer udvikling af pædagogisk kvalitet.
Fokuspunkter
At begrænse antallet af mål, samt at bruge mindre tid på at skrive.
Udfordringer
Udfordring at udvælge mål, som ikke allerede er helt eller delvist opfyldt, så forandringsteorien bruges i et fremadrettet udviklingsperspektiv.
Aftaler og opfølgning
Hvis KVL ønsker sparring kan de kontakte den pædagogiske konsulent, som er tilknyttet institutionen.
Hvordan arbejder institutionen med og evaluerer læreplaner, herunder børnemiljøvurderinger og indsats for børn med særlige behov
KVL har pt. fokus på børnenes personlige kompetencer og sociale kompetencer. De øvrige læreplanstemaer er beskrevet. KVL har et ønske om at bruge fortællinger i forbindelse med læreplansarbejdet.
Konsulentens vurdering
KVL kan med fordel udfordre sig selv ved at finde
2
mål, som er egnede til at arbejde med fremadrettet og i længere tid.
Det er muligt at bruge fortællinger i forbindelse med læreplanerne.
KVL skal fortsat sikre, at Dagtilbudslovens bestemmelser opfyldes.
Fokuspunkter
At de formelle krav til de pædagogiske læreplaner opfyldes, herunder ekstra fokus på følgende:
Børnemiljøet som del af læreplanen
Beskrivelse af hvordan KVL vil sikre opfyldelse af målene for børn med særlige behov.
Konkrete og målbare mål
Beskrive evalueringsmetoder og sikre at evalueringsmetoderne er egnede til at til evaluere de opstillede mål.
Udfordringer
At beskrive indsatsområder og opstille mål, som det er muligt at arbejde med i en længere periode.
At arbejdet med at børnemiljøet bliver en del af arbejdet med læreplanerne.
Kvalificering af brugen af fortællinger i forbindelse med læreplaner. Altså at sikre, at de opstillede mål i givet fald kan måles ved brug af fortællinger.
Aftaler og opfølgning
Fortsætte med at udvikle de pædagogiske læreplaner, så de bliver mere konkrete og målbare.
Hvis KVL ønsker sparring kan de kontakte den pædagogiske konsulent, som er tilknyttet institutionen.
Hvordan arbejder institutionen med inkluderende praksis
KVL arbejder med fortællinger. Det bevirker, at KVL har et konkret og fagligt baseret materiale at arbejde ud fra, samt at arbejdet med inklusion tager afsæt i den daglige pædagogiske praksis. Ledelsen har i samarbejde med personalet sikret, at de ved at løfte fortællingerne op på personalemøder er i stand til at se på egen og kollegers praksis.
KVL har deltaget i inklusionsuddannelsen og fået et godt udbytte, som gav inspiration til efterfølgende forbedringer af praksis.
Konsulentens vurdering
Der arbejdes fagligt funderet med inklusion i KVL. Det teoretiske grundlag er velfunderet og har en god sammenhæng med praksis.
Fokuspunkter
Der er fokus på at skabe inkluderende fællesskaber
Ledelsen er ved at tilrettelægge den videre process for arbejdet med inklusion.
Udfordringer
Brug af fortællinger har medvirket til at udvikle den inkluderende praksis. Det er en udfordring at KVL er opmærksomme på, at der ikke fokuseres ensidigt på brug af fortællinger til dokumentation og evaluering.
Aftaler og opfølgning
Fortsætte udviklingen af den inkluderende praksis.
3
Institutionens pædagogiske praksis, udvikling og kvalitet, herunder hvordan kvaliteten i institutionen sikres
KVL har udarbejdet en kompetenceudviklingsplan, som er med til at sikre, at der arbejdes systematisk med udvikling af den pædagogiske praksis. Planen indeholder bl.a.: Hvad gøres på hvilke møder, tidspunkter for sparring og tid til arbejdet med fælles fokuspunkter. KVL arbejder fagligt funderet med den upåagtede faglighed. Pædagogisk udvikling og kvalitet sikres ved Didaktisk pædagogisk planlægning. Det betyder, at KVL har fokus på hele tiden at stille spørgsmålene ”hvad, hvorfor og for hvem?” i planlægningen af aktiviteter. Alle medarbejdere har stort kendskab til de enkelte børn.
Konsulentens vurdering
KVL arbejder kompetent med at udvikle den pædagogiske praksis og kvalitet.
Fokuspunkter
Systematik om tilrettelæggelse af det fælles arbejde med udvikling af den pædagogiske kvalitet.
Den upåagtede faglighed.
Udfordringer
At der fortsat skabes tid og rum til planlægning og refleksion, der sikrer systematik og fagligt fundament.
Aftaler og opfølgning
Opfølgning på næste uanmeldte tilsyn.
Ledelsesopgaven, herunder samarbejdet i ledelsesteamet.
God fordeling af opgaver. Samarbejdet fungerer. Hovedvægt på de pædagogiske opgaver.
Konsulentens vurdering
Ledelsesopgaven og samarbejdet understøtter det pædagogiske arbejde.
Fokuspunkter
-
Udfordringer
-
Aftaler og opfølgning
Opfølgning på næste anmeldte tilsynsbesøg
Opfølgning fra uanmeldt tilsyn
Konsulentens vurdering
Der er arbejdet med indsatsområder fra sidste tilsyn, så de ikke længere er aktuelle.
Fokuspunkter
-
Udfordringer
-
Aftaler og opfølgning
Ledelsen har sikret opfølgning på indsatsområder nævnt i rapport fra sidste uanmeldte tilsyn.
Lederens indsendte forslag til punkter til dagsordenen
Lederen har indsendt følgende to punkter:
1. Målbare ting i læreplanen
2. Sammenkædning af BMV, læreplan, inklusion effektstyring.
Punkterne er drøftet på tilsynsbesøget, og er beskrevet under de første 3 punkter i denne rapport
4
Konsulentens vurdering
-
Fokuspunkter
-
Udfordringer
-
Aftaler og opfølgning
Ingen yderligere opfølgning
Konsulentens udvalgte punkter fra forskudsopgørelsen
Beredskabsplanen.
Konsulentens vurdering
Beredskabsplanen er tilgængelig og ledelsen sikrer brandøvelser to gange årligt
Fokuspunkter
-
Udfordringer
-
Aftaler og opfølgning
Ingen yderligere opfølgning.
Opfølgning på aftaler fra sidste tilsynsbesøg
Konsulentens vurdering
Rapporten fra sidste tilsynsbesøg giver ikke anledning til opfølgning, da den ikke peger på konkrete indsatser eller aftaler.
Fokuspunkter
-
Udfordringer
-
Aftaler og opfølgning
-
Kort sammenfatning af konkrete aftaler og opfølgning
Status på effektstyring – succeser og udfordringer
Hvis KVL ønsker sparring kan de kontakte den pædagogiske konsulent, som er tilknyttet institutionen.
Hvordan arbejder institutionen med og evaluerer læreplaner, herunder børnemiljøvurderinger
Fortsætte med at udvikle de pædagogiske læreplaner, så de bliver mere konkrete og målbare.
Hvis KVL ønsker sparring kan de kontakte den pædagogiske konsulent, som er tilknyttet institutionen.
Hvordan arbejder institutionen med inkluderende praksis
Fortsætte udviklingen af den inkluderende praksis.
Institutionens pædagogiske praksis, udvikling og kvalitet, herunder hvordan kvaliteten i institutionen sikres
Opfølgning på næste uanmeldte tilsyn.
Ledelsesopgaven, herunder samarbejdet i ledelsesteamet.
Opfølgning på næste anmeldte tilsynsbesøg
Opfølgning fra uanmeldt tilsyn
Ledelsen har sikret opfølgning på indsatsområder nævnt i rapport fra sidste uanmeldte tilsyn.
Lederens indsendte forslag til punkter til dagsordenen
Ingen yderligere opfølgning
Konsulentens udvalgte punkter fra selvangivelsen
Ingen yderligere opfølgning
Opfølgning på aftaler fra sidste
Rapporten fra sidste tilsynsbesøg giver ikke