2.1. Børnenes behov og de voksnes rolle.
Børn har behov for rum og mange muligheder og har brug for at kunne vælge selvstændigt, være medbestemmende og have mulighed for at afprøve deres formåen og mod.
Bl.a. derfor har vi åbne døre, hvor børnene har mulighed for at opsøge nye venner og meningsfulde udfordringer i deres eget tempo.
De åbne døre giver større spillerum. Hele huset er børnenes, stuerne er baser, som de kan vende “hjem” til. Huset er en helhed og da vi er en lille institution, kender vi alle hinanden, hvilket giver en stor tryghed.
De åbne døre giver også mulighed for at komme væk og være sig selv.
Børn elsker at eksperimentere og udforske mulighederne, hvorfor det er vigtigt, at de får mulighed for at gå på opdagelse, undersøge tingene og omgivelserne og udfolde egne evner og muligheder. Dette gøres bl.a. ved, at de får mulighed for at afprøve, hvad de kan med deres kroppe f.eks. får mulighed for at klatre op, løbe op og den ad bakker, hoppe ned fra sofaen eller bordene.
De skal have mulighed for i fred og ro at udvikle deres kunnen på forskellige områder.
F.eks. skal et barn, som næsten selv kan tage sko på, have lov til at prøve alle skoene i atriumgården uden indgriben fra de voksne.
De skal have lov at afprøve, hvad der sker, når de kommer vand i sandet, brød i koppen, trykker på ærterne, smører creme på hænder og kinder osv.
Når vi vælger, at prioritere således, betyder det også noget for de voksnes rolle.
Disse valg kræver, at vi har et meget tæt forhold til børnene og en god fornemmelse for deres behov og udvikling. Vi skal være iagttagende, opmærksomme og understøttende og følge op på deres initiativer og signaler. Vi forventer ikke, at børnene er i stand til at forvalte alting selv, men vi skal give dem relevante tilbud, som de kan vælge til og fra. Vi tager udgangspunkt i, hvad barnet evner, og ved at være meget tæt på børnene, kan vi vurdere, om barnet magter de opgaver, det stiller sig selv og vi skal her være parate til at støtte det og hjælpe det.
De voksne skal være synlige og nemme at gå til. Dette søger vi at opfylde ved at sørge for at være til stede, hvor børnene vælger at være dvs. at det i høj grad er os, der følger børnene.
Ind imellem går en voksen ind på en stue og lukker døren med nogle af de børn, som har brug for fred. Hun/han er på den måde helt tilgængelig for disse børn. Af samme grund deler vi os ofte op i mindre grupper.
Vi skal forsøge at skabe inspirerende omgivelser, hvor børnene har mulighed for at afprøve sig selv og egne evner. Dette gør vi ved til stadighed at overveje, hvordan huset/stuerne skal være indrettet, og hvilke tilbud, de skal rumme.
Vi skal tage børnenes følelser og udtryk alvorligt og vi ønsker at møde børnene positivt og anerkendende. Vi vægter højt, at børnene lærer, at også konflikter er en naturlig del af dagligdagen og vi giver børnene mulighed for at løse dem med behørig hjælp fra de voksne.
Vi lægger også mange kræfter i at lære børnene at indgå i et kollektiv. Der er mange sociale spilleregler, der skal læres, når man er en del af en gruppe. Og vi ser det som vigtige kompetencer, at nå at tilegne sig i løbet af vuggestuealderen, f. eks. at lære at bytte, dele, vente lidt på tur og få øje på, at andre børn også har behov.
Vi skal vise børnene, at vi ser dem og holder af dem, hvilket er forudsætningen for, at de føler sig trygge og glade og dermed tør udfolde sig. Dette gør vi bl.a. ved, at være tæt på dem fysisk - altså sidde hos dem på gulvet eller madrassen, have dem meget på skødet og give mange knus, lytte meget og tilbyde en høj grad af omsorg.
Vi prioriterer højt, at have en kommunikationsform over for børnene, som udtrykker respekt og forståelse. Det betyder bl.a. at vi overvejer, om vi kan sige ”ja” før vi siger ”nej”. At vi respekterer, at ikke alle har de samme behov på samme tid. Og at børnene, så vidt det kan lade sig gøre, får lov til, at vælge de voksne og hinanden til og fra.
Det er meget vigtigt for os at hjælpe børnene med at passe på deres leg. Vi prioriterer højt, at børnene skal have lov til selv at bestemme, hvad de har lyst til at lege en stor del af dagen, og vi forsøger at afbryde dem og forstyrre dem så lidt som muligt. I en almindelig hverdag er der mange naturlige/nødvendige opbrud, så vi voksne har en stor opgave i at skabe ro og rammer omkring børnenes fordybelse, når det kan lade sig gøre. Dette kræver, at vi som voksne er meget tæt på børnene, så vi ved, hvad de har gang i. At vi er lyttende og observerende og meget tilgængelige. Det kan være fint at indgå som medspillere i børnenes lege- men det er en fin balance ikke at komme til at instruere og overtage legen.
Det er vigtigt for os, at have en god omgangstone og vi søger ikke at skælde ud.
Vi følger op på børnenes initiativer og signaler, og prioritere de ting, de sætter i gang højere end det, vi som voksne finder på. Dog i en passende balance med udfordrende aktiviteter og tilbud til børnegruppen og de enkelte børn.
2.2. Ro i dagligdagen:
Børnene i KVL´s Børnehus kommer hovedsageligt fra familier, hvor der sker meget og hvor programmet tit er stramt - også i weekender og ferier, hvor de deltager i rejser,
familiebesøg, ture rundt i byens tilbud og lign. Det betyder, at vi i vores hverdag i institutionen lægger meget vægt på, at børnene skal have ro. De skal have tid til at lege og fordybe sig og skabe relationer til og venskaber med hinanden og vi voksne skal hjælpe børnene med dette.
Vi synes, vi har en dejlig institution, med en dejlig legeplads og at der er masser af udforsknings- og udviklingsmuligheder her, og det er med til at give børnene ro i hverdagen, at vi de fleste dage vælger at blive her i huset og i haven.
Selvom vi arbejder meget målrettet på at skabe ro, er det en stor opgave for et lille barn at forholde sig til så mange mennesker, som det kræves i en vuggestue. For at kunne klare at deltage aktivt i vuggestuens dagligdag og rumme at være sammen med mange mennesker i mange timer, kræver det at børnene også har en vis ro i dagligdagen derhjemme. Vi ser ofte børnene vende tilbage til vuggestuen med nyt overskud og rummelighed efter en fredelig weekend eller ferie.