Institutionen er oprettet på initiativ af en gruppe studerende/forældre fra Landbohøjskolen i 1991. Forældrene i Børnehuset kan være studerende eller ansatte på Københavns Universitet – Frederiksberg Campus – men Frederiksberg-borgere uden denne tilknytning til kan skrive sig op på samme vilkår.
Som privat institution er vi meget afhængige af at have en aktiv og ansvarlig forældrebestyrelse, da det er den til enhver tid siddende bestyrelse, som er vores arbejdsgivere. Det betyder, at det er vigtigt, at forældrene møder op til vores generalforsamling, som afholdes hvert år i marts. Her vælges bestyrelsen, og det er også her forældrene kan melde sig til vedligeholdelsesudvalget, som er den gruppe forældre, som står for at organisere vores arbejdsweekends.
Vi har vores egen venteliste, som bestyres af børnehusets leder. Vi får altså ikke henvist børn fra pladsanvisningen, og optager kun de børn, som er skrevet op på listen.
Vi køber os til hjælp til det administrative i ”Accountor Institutionsservice”. De sørger for vores lønudbetalinger, opkræver forældrebetaling og hjælper med at få overblik over budgettet.
Lovgivningsmæssigt er vi, i lighed med alle andre daginstitutioner underlagt Dagtilbudsloven.
I denne lov er bestemmelserne vedrørende “dagtilbud til børn” fastlagt, og formålene med dagtilbuddene er beskrevet:
§ 7. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.
Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.
Stk. 3. Dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.
Stk. 4. Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole ved at udvikle og understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære. Dagtilbud skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængende overgang til skole og fritidstilbud.
Børnehuset ligger bag ved Universitetet og lige ved siden af de store drivhuse.
Vi har en dejlig stor og grøn legeplads, som vi bruger meget.
Vi er fordelt på 3 stuer, men stuerne er placeret, så der er udgang til et dejligt stort fællesrum - Atriumgården, hvor der er masser af plads til fysisk udfoldelse.
Vi er i huset 12 ansatte:
10 i det pædagogiske personale - 2 medhjælpere og 8 pædagoger. Ikke alle er på fuld tid, men i praksis er der 3 voksne om formiddagen og 2 om eftermiddagen på stuerne. Indtil kl. 8.30 er der kun 1 voksen pr. stue og det samme gør sig gældende efter kl. 16.00.
Vi har en rengøringsmedarbejder og desuden en køkkenmedarbejder, som laver dejlig økologisk mad til os alle ugens dage.
Vi har praktikanter fra pædagoguddannelsen og ind imellem har vi folk i jobtræning eller virksomhedspraktik.